blog

Instagram Guides: Boost je Instagram-account

Written by

Marketing Tools & Guides

Zoals alle platformen van deze tijd, blijft ook Instagram continu vernieuwen. Zo heb je misschien al gehoord van de Instagram-feature: Instagram Guides. In deze blog leer je meer over hoe jij jouw Instagram-account met deze nieuwe tool een boost kunt geven!

Wat houden Instagram Guides in?

Instagram Guides zijn een kruising tussen Instagram-carrousels en blogposts. Ze kunnen worden gemaakt met behulp van vooraf gepubliceerde producten, plaatsen of posts. Deze kunnen zowel van het account van de maker zijn als van andere openbare accounts. Elke gids bevat een omslagafbeelding, titel, inleiding en optionele beschrijvingen voor items. Op de guides kunnen likes en reacties verkregen worden, de guides kunnen opgeslagen worden en ze zijn te delen in Instagram Stories en via Instagram DM’s. Bovendien kan je product guides vinden in de Instagram Winkel (ofwel Instagram Shopping).

Zo moedigen Instagram Guides het creëren en delen van content aan, waardoor gebruikers inspiratie kunnen opdoen via Instagram. Dit doet ons allen een beetje denken aan Pinterest… (Lees: Pinterest Marketing voor starters in 2022).

En dan horen we je denken: “Instagram als inspiratiebron? Was dat niet altijd al zo?”. Laten we dat eens toelichten. Instagram introduceerde halverwege 2020 de Instagram Guides. De focus van het concept lag vooral op het welzijn van de mens, denk aan tips over self-care etc. Dit omdat Instagram graag wilde inspelen op de effecten van de pandemie op de maatschappij. Uiteindelijk heeft het platform na vele reacties en vragen de guides uitgebreid zodat eenieder er mee aan de slag kan gaan.

En waar vind je deze Instagram Guides dan?

Al met al, kun je met de Instagram Guides je Instagram-account verrijken en gebruikers inspireren en triggeren. Je zal dus als bedrijf zijnde inmiddels al snakken naar het maken van je eigen Instagram Guide. Wanneer je je profiel opent en rechtsboven op het welbekende plusje klikt, kun je vervolgens op het gids-icoontje klikken.

A screenshot of the Instagram Guide settings

Vervolgens kun je een keuze maken uit drie soorten Instagram Guides:

​​​​​​1. Producten

De producten die je verkoopt zijn gemakkelijk te verzamelen via Instagram Guides. Zo kun je wanneer je gebruik maakt van Instagram Shopping je producten uit je webshop hiermee eenvoudig promoten. Bezoekers worden namelijk door het klikken op de link direct naar het gewenste product gebracht. Inspireer gebruikers, verrijk je Instagram-account én promoot je business.

Tip 1: Stel een trend list op. Schrijf een blog over de nieuwste trends van het jaar en betrek je producten of diensten daarbij. Bekijk hieronder het voorbeeld van onze klant Abrazi!

Tip 2: Creëer een gift guide. Licht bepaalde producten uit en inspireer je gebruikers én promoot daarbij je producten. Denk hierbij aan de feestdagen maar ook zeker een idee om je gebruikers gewoon het hele jaar door te inspireren met cadeau ideeën. Hieronder een voorbeeld van Ateljé. In deze gift guide is er zelfs sprake van een collaboration tussen verschillende webshops.

2. Plaatsen

Instagram Guides maken het ook mogelijk om plaatsen te verzamelen en te bundelen. Licht bijvoorbeeld je fysieke winkels uit of deel Instagramable hotspots (en promoot hierbij ook stiekem je producten). Bekijk hieronder het voorbeeld van Omoda.

3. Berichten

Als laatst kun je overige berichten ofwel posts delen in een Instagram Guide. Dit kunnen afbeeldingen, video’s of andere soorten posts zijn. Deze mogen ook van derden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld jouw favoriete recepten bundelen en delen.

Tip: Vertel je brand story. Maak een Instagram Guide die (nieuwe) volgers laat kennismaken met je bedrijf en haar waarden.

We hopen binnenkort jullie Instagram Guides te bewonderen!