Re-marketing en re-targeting wat is nou precies het verschil? Een andere benaming voor re-marketing is re-targeting. Het is een manier van doelgericht adverteren waarmee je je producten en/of diensten nog een keer adverteert, dus onder de aandacht brengt bij mensen die al eens eerder interesse hebben getoond. Klinkt superhandig toch? 😉
Dit kan doormiddel van geïmplementeerde tags op je website, ook wel cookies genoemd. Door deze cookies kun je bijhouden welke pagina(s) de bezoeker bekijkt. Iedere webpagina krijgt een eigen re-marketinggroep waaruit een eigen re-marketingadvertentie gekoppeld kan worden. Zo zorg je ervoor dat een bezoeker die afhaakte bij de winkelwagen een andere advertentie te zien krijgt dan iemand die afhaakte bij het bekijken van een bepaald product.
Op deze manier bereik je al bestaande klanten die voorheen interesse getoond hebben in je bedrijf, producten en/of diensten. Met een re-marketing campagne wakker je de interesse die ze al eerder getoond hebben nog een keer aan.
Kortgezegd werkt re-marketing in drie korte stappen:
- Iemand die je website bezoekt en verlaat zonder over te gaan op conversie
- Jij stuurt doelgerichte en deels gepersonaliseerde advertenties naar die persoon
- Door deze re-marketing advertenties is er een kans dat die persoon overgaat tot conversie
Waarom zou je re-marketing moeten gebruiken?
Enkel een klein aantal mensen koopt direct iets op een website na het eerste bezoek. Meerdere factoren kunnen hier invloed op hebben waardoor het aankoopproces vertraagd of onderbroken wordt. Door re-marketing als marketingtechniek te gebruiken zorg je ervoor dat de klant weer wordt aangewakkerd en terugkeert naar je website om hopelijk uiteindelijk een aankoop te doen.
De advertenties van re-marketing zijn doelgericht en deels gepersonaliseerd.
Er wordt deels gepersonaliseerd geadverteerd omdat er niet té specifiek geadverteerd kan worden omdat de klant zich dan wellicht ongemakkelijk gaat voelen en je bedrijf minder kan gaan waarderen, wat erg zonde is.
Door deze specifieke advertenties zijn klanten sneller geactiveerd dan door ‘reguliere’ advertenties. Doordat ze sneller geprikkeld zijn (omdat ze al interesse getoond hebben in een bepaald product) kan het zijn dat dit extra zetje ervoor kan zorgen dat de klant uiteindelijk een aankoop doet. Hierdoor ligt de effectiviteit van re-marketing campagnes een stuk hoger dan bij de reguliere advertenties.
Echter is er geen garantie dat er uiteindelijk ook echt een aankoop gedaan wordt nadat een klant een re-marketing advertentie heeft gezien. Wel is het een handige marketingtechniek om toe te passen omdat je zo de kansen tot conversie verhoogt. Klinkt ook nice toch? ;)
Re-marketing op verschillende platformen
Re-marketing Google
Re-marketing is mogelijk via meerdere platformen waaronder ook Google.
Via het Google Display Netwerk kun je advertentiebanners en video’s weergeven met jouw advertentie. Re-marketing is ook te gebruiken op diverse social mediakanalen.
Het is mogelijk op de volgende vier platformen: Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn. Op deze manier heb je de mogelijkheid om je product en/of dienst opnieuw onder de aandacht te brengen bij eerdere bezoekers die door hun social media heen scrollen op dat moment.
Re-marketing met Facebook pixel
Aan de hand van een zogeheten ‘pixel’ op je website is het mogelijk om re-marketing te gebruiken via Facebook en Instagram. Een pixel is een stukje code die je op elke landingspagina op je website kunt plaatsen om zo meer te weten te komen over jouw bezoekers en hun gedrag te analyseren. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken om een Facebook óf Instagram campagne uit te voeren om zo optimaal resultaat te behalen uit je campagne.
Om terug te komen op het re-marketing gedeelte, aan de hand van de bezoekersgegevens die je verkregen hebt met behulp van de pixel is het mogelijk om een gedetailleerd mogelijke advertentie te creëren voor bezoekers die je website eerder bezocht hebben.